Wednesday 27 February 2008

Menceburi Bidang Pertanian

Saya student diploma di KPTM, dalam bisnes management. Insyaallah bulan Jun nanti saya konvo. Saya minat bidang agrotek..tapi tak tau apa-apa. Dari mana nak mula? Dan bidang mana yang sesuai untuk budak baru macam saya?

 
Bro Kamal:
Tentang pertanyaan Cik Fadilah, bagi Bro, menceburi bidang pertanian ini tiadanya misteri, ianya sepertimana menceburi bidang-bidang yang lain.
 
Kita boleh mulakan dengan pekerjaan ataupun terus memulakan biznes. Bagaimanapun, ini pendapat Bro:
 
mulakan dengan pekerjaan: 
mula dengan bekerja di syarikat atau agensi yang terlibat di dalam bidang tersebut; sebagai contoh, untuk ceburi bidang tani sertai agensi seperti jabatan pertanian, untuk ceburi bidang ternakan sertai jabatan penternakan, dan sebagainya. Tidak semestinya perlu jadi veterinar, jika kita terlibat bahagian akaun ataupun pentadbiran, akan ada peluang untuk belajar aspek-aspek pertanian ataupun penternakan; Tak pun bekerja dengan ladang-ladang yang sedia ada. Ini adalah atas  initiatif kita sendiri. 
 
mulakan dengan biznes:
buat penyelidikan, dapatkan latihan kursus seperti, jika nak buat biznes kambing, dapatkan kursus latihan ternakan kambing, kursus perniagaan, kursus pemasaran; minta le jadi "kuli" di ladang-ladang kambing yang sedia ada untuk mendapatkan physical & practical exposure; ye lah, kena le tau bau kambing macamana, macamana nak bagi kambing makan, fahami kerja-kerja yang perlu dilakukan. Nanti kita asyik harapkan pekerja, pekerja pula senang-senang tipu bos, bos pula tak perasan! Buat anggaran kos dan capital requirement, cari modal, dan sebagainya.
 
Ringkasannya, yang perlu kita lakukan ialah selidiki bidang tersebut, fahami aspek pentadbiran, capital requirement, pasaran dan pemasaran, permintaan, keuntungan serta riziko bidang tersebut. Lagi satu, teruskan pembelajaran kita untuk perkembangan ilmu.
 
Harap cerita di atas membantu Cik Fadilah dalam career planning and menyelidiki what's the next step.
 

No comments: