Monday 13 August 2007

Pertanyaan ... Biznes Part-time atau Full-Time?

Bro ada menerima satu lagi email dari rakan kita yang berhajat untuk menceburi bidang biznes kambing ini. Pertanyaan beliau berbunyi begini:

(Nota: soalan dan jawapan telah diedit untuk kesesuaian)

Bro Kamal,
Salam.

Nak tanya, kalau (biznes kambing ni) part time, bila dan berapa lama pergi tengok kambing? Saya tengah minat bela kambing. Cuma ragu2 tentang cukup masa tak masa nya nak kerja makan gaji dan meluangkan masa bela kambing part time. Harap dapat beritahu pengalaman.

Jawapan Bro:

Salam.

Macam biznes-biznes lain juga, biznes kambing ni perlukan pantauan harian, lebih-lebih lagi peringkat permulaan ni dan kita dealing dengan benda hidup - penjagaan makanan, kebersihan dan kesihatan penting!

Jika ingin mulakan biznes kambing ni, pendapat bro, option-option yang boleh kita pertimbangkan:

Satu, cari interested partner yang boleh beri komitmen fulltime untuk pastikan rutin harian dilaksanakan. Lebih kurang kita investing partner dia working partner le. Samada dia buat sendiri kerja-kerja tersebut atau ada pekerja untuk lakukannya sementara partner kita lakukan kerja-kerja lain seperti pentadbiran, kewangan, pemasaran dan sebagainya, terpulang kepada corak pengurusan dan modal/budget kita.

Untuk option ini, perlu dikaji dan dibincangkan ganjaran beliau untuk buat benda ni fulltime. Kita juga perlu kaji peranan kita dalam partnership ni. Kalau kita asyik tanya hal profit aje tanpa beri input atau put in effort (kecuali modal) untuk kejayaan biznes (ie sebagai sleeping partner) working partner akan rasa stress dan tension dan ada kemungkinan quit the partnership sebab semua benda dia buat! Tapi ada juga working partner yang nak buat semua benda & mahu kita jadi sleeping partner aje - tapi yang ni ada kemungkinan sleeping partner kena main akhirnya.

Bukan mudah, jadi kaji betul-betul peranan kita dan partner, background partner, dan juga corak pengurusan pentadbiran, kewangan, pemasaran, salary & benefit yang boleh dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

Dua, cari pekerja yang boleh laksanakan rutin harian. Ini nampak mudah tetapi kita perlu pantau kerja pekerja kita untuk pastikan tak ada "slacking": macam bro kata awal tadi, kita deal dengan benda hidup, kelekaan boleh memudaratkan livestock kita. Ade juga kes pekerja buat trading dia sendiri tanpa pengetahuan owner!

Bagaimanapun, kerja-kerja lain seperti kewangan, pentadbiran, pemasaran perlu juga dilakukan dan untuk kita buat semua benda bukan mudah tetapi tidak mustahil. Satu cara atasinya (option tiga) ialah cari partner-partner part-time yang lain untuk kongsi atau rotate kerja-kerja ini.

Maaf sebab bro tak dapat beri skima jawapan, cuma dapat beri panduan aje. Bidang biznes ni perlu lihat acuan kita sendiri jadi tak boleh lah nak cut and paste aje. Tetapi tiada mustahilnya. Ada kenalan Bro yang buat biznes guna acuan option 1 dan ada juga guna acuan option 2 dan option 3. Jadi, ketiga-tiganya workable!

Harap ianya membantu.

Ikhlas,

Bro Kamal

2 comments:

Anonymous said...

emmm baguslah bro you punya cara menerangkan memang bagus..hehe aku susah nak buat ayat cam tu..main direct jer..tetapi apa2 pun maksudnya sama..dan apa yang bro kata itu memang aku sokong 100% hehehe

Unknown said...

thanks bob ... ade le impian nak jadi trainer dlm bidang keusahawanan ni :)